Buiten op een bankje in Devils Town :-) deel 2

4 juni 2013 - Lead, South Dakota, Verenigde Staten

Maandag 3 juni

Custer State Park – Devils Tower

Vroeg opgestaan (7 uur), want dan zouden we misschien nog wat extra wildlife zien in het park, en we moesten ook nog best een stukje rijden.

We laten South Dakota achter ons en vertrekken naar Wyoming.

Na de gebruikelijke bizons en herten via Custer richting Crazy Horse Memorial. Ook een beeldhouwwerk in een berg. Dit wordt een eerbetoon aan een indiaan, op verzoek van de indianen.

Je ziet nu alleen nog maar een hoofd en een arm en de rest is op het steen getekend zodat je kunt zien hoe het gaat worden. Binnen is ook een museum en daar staat een beeld op schaal van het definitieve ontwerp, dat gaat nog wel flink wat jaren duren maar dan staat er ook wat.

De 4 hoofden van Mount Rushmoore passen in het hoofd van deze indiaan, wat aangeeft hoe gigantisch groot het word. Het oor van het paard waar hij op zit word net zo hoog als een flat van 10 etages….

Er draaide een film over het ontstaan en hoe alles is verlopen tot nu toe, en dan heb je gelijk een beter beeld bij dit immense kunstwerk.

Onderweg nog paar keer gestopt bij leuke picknick plaatsen om ook nog beetje van de zon te genieten. Kleine wandeling gemaakt naar een kleine waterval die ook gebruikt is in de film  “dances with wolves” die ook hier in de buurt is opgenomen.

Einddoel vandaag was Devils Tower een hele grote monoliet in het vlakke land hier. Die zie je dus al op 30 km afstand. Volgens de indianen liepen er ooit 2 kinderen daar die werden achtervolgt door een beer. Ze riepen 1 van hun goden aan en die liet precies daar een steen uit de grond opkomen zodat ze veilig waren. De groeven in de steen zijn van de klauwen van de beer die ze probeerde te pakken en later teleurgesteld is afgedropen. Die zelfde groeven worden nu gebruikt door de echte waaghalzen, je mag daar namelijk omhoog klimmen (free climbing) super spectaculair en best gevaarlijk.

En bij deze plek staan we nu vlakbij op de camping. Vanuit bed kunnen we er zelfs naar kijken. Dit is trouwens een heilige plek voor de indianen en aan de voet van de berg hangen ook allerlei linten en kleedjes voor de goden.

We zijn op ongeveer 60% van de reis, en als het goed komen we woensdag in Yellowstone aan. Daar is nergens wifi voor zover ik weet, dus dan duurt het misschien even voor jullie iets van ons horen.

Dit was gister, het is nu dinsdag bijna half 10 en wij gaan zo weer rijden.

Weer is beetje somber, maar hier en dar al weer blij dus dat komt vast wel weer goed.

Groetjes van ons en tot later!!

1. Esther:
    4 juni 2013
    Ohhh klinkt echt allemaal fantastisch ... Lijkt me heel leuk om zelf eens een keer te zien ! Maar dat zal 2027 worden ofzo ... Haha Ger en ik als "oudjes" beetje toeren
  2. Cobi:
    4 juni 2013
    Zo dat is nog eens een reisverslag en terwijl ik dit lees is het hier 18.00 uur :-) Je hebt zeker geen foto's van die tunnel. Hoe is het met het zitvlak? Wel leuk zo die onverwachte acties. Geniet maar lekker, wij doen het van jullie verhaal. xxx
  3. Wil:
    4 juni 2013
    Wat een spannende verhalen leuk hoor om dat allemaal mee te maken
    We kijken er steeds naar uit om ze te lezen, en wat ben je klein zeg op die foto.
    De groetjes van ons xxxxxxxx
  4. Yvonne:
    5 juni 2013
    Ha lieve Mo&Co ;-),

Ik krijg onderhand zin om jullie achterna te reizen.....doe het niet hoor :-) Mooie reis zijn jullie aan het maken, het is echt genieten met de verhalen en de foto's. Veel plezier nog. X Yv