Vancouver Island

2 juni 2014 - Port Renfrew, Canada

Hallo allemaal,

Hier een berichtje vanaf het mooie Vancouver Island waar we de laatste dagen van de vakantie doorbrengen op een bijzonder plekje aan de Stille Oceaan.

De laatste dagen in Amerika bestonden uit doorrijden! Zaterdagochtend om 8.30 zou onze veerpont vertrekken en we wilden die niet missen. Na donderdag een dagje flink gas geven zijn we heel Oregon doorgereden van zuid naar noord, ze noemen het “de groene staat” en dat klopte wel, alleen maar bossen en nog meer bossen. Wel mooi overigens en kwamen ’s avonds aan in de staat Washington.

We wilden vrijdagochtend nog langs Mount St Helens, waar in 1980 een zeer grote vulkaanuitbarsting is geweest. Ik was nog nooit eerder op een plek geweest van een vulkaanuitbarsting en het is heel raar om dat te zien, en ook heel indrukwekkend. Vooral met de vele “voor” en “na” foto’s die er zijn. Het is bijna niet voor te stellen hoe dat er eerst moet hebben uitgezien als je er nu naar kijkt. Alles ligt bedolven om ongeveer 40 meter puin/lava. Een compleet meer met bijbehorende huizen is volledig verdwenen. Op de bergen in de omgeving zie je alle bomen naar 1 kant liggen omvergeblazen door puin en de kracht van de uitbarsting. Erg bijzonder.

Hierna weer verder richting Anacortes waarvandaan de veerboot zou vertrekken.

Na een nachtje op een mooie, maar verder geen voorzieningen camping, stonden we om 7.00 netjes bij de terminal.

De trip naar de overkant was mooi, we hadden nog een tussenstop in Friday Harbour bij 1 van de eilandjes daar en daarna was het door naar Sidney B.C. Ergens halverwege dit laatste deel klonk er van de brug een mededeling dat er een Orka was gesignaleerd. Dat hadden weer 2 jaar geleden ook gehoord in Alaska, en toen stonden we aan de verkeerde kant…… Deze veerpont was echter niet zo groot, dus iedereen die nog aan boord was ging gelijk naar de voorkant waar je buiten kon staan. Het was daar gelijk zo druk dat je eigenlijk toch niets meer kon zien dus bleven we binnen. Er kwam nog een melding dat ze niet precies wisten waar hij nu was, maar de motoren gingen op halve kracht en zo dobberden we een beetje rond. En zie daar, terwijl iedereen voor op de boeg stond en wij nog met een mannetje of 10 binnen kwam de Orka schuin aan de achterkant weer boven, zodat wij hem dus wel konden zien J.  Daarna nog 2 keer kort een halve rug boven water en toen was hij weg, maar, toch leuk!!!

We hebben na aankomst hier nog wat rondgelopen en geluncht in Victoria, een erg leuk/lief stadje en zijn daarna op zoek gegaan naar een camping. De eerste nacht stonden we in een donker bos (soort Lord of the Rings bos) bij China Beach (al was dat strand wel 25 minuten lopen en meer dan 100 traptreden naar beneden (en weer omhoog!!!!) Zondag wilden we beetje omgeving verkennen en kwamen toevallig een echtpaar tegen die ons vertelden over een geweldige camping in een klein Indianen reservaat in Port Renfrew….en daar staan we nu, aan de stille Oceaan, direct aan het strand en verder geen mens voor je.

Gisteren heel de dag zitten bakken, lezen, vuur stoken en luieren en vandaag weer. Af en toe even het strand op om wat hout te sprokkelen voor ons vuurtje en voor de rest vooral niets doen dan een beetje verkleuren.

Morgen rijden we naar Nanaimo waar de veerboot om 17.20 (locale tijd) vertrekt naar Vancouver. ’s Nachts slapen we dan in een hotel omdat we dan ook woensdag overdag daar gebruik kunnen maken van de kamer. We vliegen namelijk pas om 21.00 en anders staan we om 11.00 al buiten zonder camper. Nu hebben we een late check out, dus mogen we tot 18.00 gebruik maken van de kamer en dat is best prettig met weer zo’n lange reis voor de boeg.

Tot zover deze laatste update, ik ga op zoek naar mijn bikini en nog even de zon in J

Groetjes!!!

1. Cobi Luijt:
    3 juni 2014
    Veel succes met de thuisreis en hopelijk is er nu wel beenruimte in het vliegtuig.
    Tot 6 juni. XXX
  2. Wil:
    3 juni 2014
    Ja het zit er haast weer op en dan weer op huis aan.
    Dat is ook weer leuk .
    Daar valt dan ook weer genoeg te doen de komende tijd.
    Goede thuis reis.
    Dikke kus van ons en tot vrijdag